Historie

MMCC blev grundlagt i 2002 i Afghanistan og gradvist udvidet siden da til en førende global social cirkusorganisation med hovedekspertise i konfliktzoner. Mangel på pædagogiske og økonomiske ressourcer fik MMCC til at opfinde og udvikle sin egen unikke pædagogik og ledelse, som nu er blevet det vigtigste succeselement i dets aktiviteter. Ved at stole på et globalt netværk af frivillige og bidragydere kunne MMCC opretholde og udvide sit arbejde.

Det, der radikalt adskiller MMCC fra de fleste organisationer, er dets rødder og hvordan det udviklede sig. Børn og krigsunge har selv sammen med lokale frivillige og personale været hoveddelen af ​​konceptualisering, udvikling og implementering af aktiviteterne.

Berit Muhlhausen og David Mason har været de vigtigste arkitekter og facilitatorer for MMCC, som boede i MMCC Center i Afghanistan fra 2002. De stillede stort set alle tænkelige værktøjer og faciliteter til rådighed for børn og unge sammen med det lokale personale for en organisk bæredygtig vækst af organisationen.
 

Nationalt program i Afghanistan for 1800 børn

Det nationale program i Afghanistan er en hjørnesten i MMCC. Det er udviklet til at være meget nemt at både administrere og implementere, hvilket gør det muligt for børn og unge at tage og stå i spidsen for alle aktiviteter.

Et unikt træk ved aktiviteterne i Afghanistan er, at de er designet til at nå ud til og inkludere et meget stort antal børn til en relativt meget lav pris – samtidig med at de holder en høj kvalitet. 1800 børn på 35 steder i 8 provinser i Afghanistan dyrker socialt cirkus hver dag. 43 % er piger

Det nationale program i Afghanistan følger et skema med faste aktiviteter, hvor børnene mødes og dyrker cirkus et par timer hver dag. Disse børn optræder så for mange flere i deres lokale skoler og lokalsamfund. Forestillingerne opmuntrer børnene til at lære og sikrer, at mange får gavn af alle anstrengelser.

 

Det nationale program omfatter:

  • Dagligt socialt cirkus for mange børn
  • Netværk & kapacitetsopbygning af udvalgte børn og unge
  • Forestillinger af børn i lokale skoler
  • Børns optrædener i events og tv
  • Årlige cirkusfestivaler – gadeparader og offentlige shows
  • Børnerettighedsfokuserede aktiviteter (Shura og Fanoos)
  • Pædagogiske sommer- og vinterprogrammer
  • Funtainere – modificerede containere, der fungerer som aktivitetsbaser